כיצד מציאות מדומה מסייעת בשיקום הניידות בקרב נפגעי שבץ

עפ"י מחקרים יתכן כי חולים שעברו שבץ מוחי ישוקמו בקלות רבה יותר באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה  (VR) 

המגבלה הנפוצה ביותר בקרב מטופלים שעברו שבץ מוחי היא ניידות. קלינאים מחפשים כל הזמן דרכים לשפר את חווית ההחלמה והשיקום משבץ מוחי. לאחרונה החלו לפנות לכלי שעשוי להפתיע- מציאות מדומה (VR). מחקרים מוקדמים מצביעים על כך שטכנולוגיית VR עשויה לשחק תפקיד מרכזי בסיוע לנפגעי שבץ מוחי להשיב את הניידות שלהם מהר יותר. 
אם קלינאים וחוקרים נוספים יאשרו את יעילותו, VR עשוי להפוך בקרוב לשיטת טיפול פופולרית במקרים כאלו.  
המידע המובא בהמשך עוזר להבין טוב יותר מדוע חלק מהקלינאים תולים תקוות רבות בגישה זו. 


שימוש ב- VR לטיפול בנפגעי שבץ, מה אומר המחקר 


מחקר משנת 2015 מציע תקווה למטופלים הנאבקים להשיב את הניידות לאחר שחוו שבץ מוחי. המחקר, שכלל 15 ניסויים הכוללים 341 משתתפים, מבוגרים שעברו שבץ מוחי והיו בתהליך החלמה. החוקרים חילקו את המשתתפים לקבוצות שונות. חלקם עברו שיקום קונבנציונלי בלבד. אחרים עברו שיקום עם חוויות VR. החוקרים מדדו באופן ספציפי את השיפור ביכולת ההליכה. נלקחו מדדים כמו מהירות הליכה ויציבה כדי להעריך את השיפור בהליכה. מטופלים שעברו שיקום בשילוב VR ראו סרטונים או נכחו בסביבה מדומה בזמן שביצעו תרגילים בסיסיים כמו הליכה. בסיום המחקר וסקירת הנתונים החוקרים מצאו כי שילוב VR בשיקום מביא לשיפור מובהק סטטיסטית במהירות הליכה, שיווי משקל וניידות. 

בנוסף ציינו החוקרים כי עלות השימוש ב VR במתקנים רפואיים נמוכה מספיק כדי להצדיק את השימוש בו בשל היתרונות החיוביים שהוא מציע למטופלים. לפיכך, ייתכן שבקרוב VR יהפוך לכלי נפוץ בתהליך השיקום. 


למה זה עובד 


קל להאמין ש- VR יכול לשפר את זמני ההחלמה בחולי שבץ כאשר מבינים מדוע זה יכול לעבוד. ראשית, חוקרים מציינים כי חוויות VR יכולות בעצם "לשדר" שיקום למטופלים. תרגול כישורי הליכה בסיסיים יכול להיות מייגע כאשר יש מוגבלות בניידות. הפיכת החוויה ליותר דינאמית בעזרת VR הופכת את התרגול למהנה יותר באופן כללי. השיקום כמעט הופך להיות משחק וידיאו. בדרך כלל זה גורם למטופלים להתאמץ יותר בתרגול. 
אולי חשוב מכך, VR מאפשר לקלינאי לעורר את מוחו של המטופל, במקביל לגופו.  

לדברי אנדריאה סרינו, דוקטור, ראש למדעי המוח בחברה המתכננת חוויות VR אלה, "אנו יודעים שכאשר רואים אדם אחר עושה תנועות כלשהן, מופעל אזור במוח המופעל בדרך כלל כאשר אותו אדם עושה את אותן תנועות בעצמו. באמצעות דמות אווטאר המייצגת את תנועת המטופל בזמן שהמטופל זז, אנו מגרים הן את קליפת המוח המוטורית לייצר את התנועה והן אזורי תכנון פעולה שנפגעו מהשבץ. " 


במבט קדימה 

במילים אחרות, עקרונות מדעיים בסיסיים תומכים ברעיון שחוויות VR יכולות לסייע לחולי שבץ לחזור לניידות מהר יותר. שיטות שיקום קונבנציונליות אינן מספקות את אותה רמה של גירוי מוחי כמו שיטות המבוססות על VR ולכן הן עשויות להיות יעילות פחות. 
כמו תמיד, יש לבצע מחקרים נוספים על מנת ללמוד את היעילות של VR בתהליכי שיקום. 
אין ספק שלטכנולוגיה יש פוטנציאל להועיל למטופלים לאחר אירוע בריאותי גדול כמו שבץ מוחי. קיצור משך ההחלמה עשוי אף לסייע בהפחתת העומס על הקלינאים ויאפשר להם לטפל במספר רב יותר של מטופלים.