כיצד מציאות מדומה משפיעה בצורה חיובית על בריאות הגוף והנפש

הצורה בה אנו מדברים כיום על המונח “להיות בריא” קצת שונה מהצורה שבה נתפס המונח בעבר. עד לא מזמן המושג “בריאות” נקשר עם כושר, תזונה ואסתטיקה בלבד. מה אכלתי וכמה התאמנתי קבע כביכול את מכלול הבריאות שלי. כיום אנו יודעים היטב כי השקפה זו על בריאות מציגה רק חלק מהתמונה הכוללת, שבה ישנם חלקים נוספים וחשובים לא פחות. חלק נוסף ומשמעותי שמשפיע על הבריאות הכללית, הוא בריאות הנפש שלנו. הגדרת ארגון הבריאות העולמי למונח בריאות היא “בריאות היא מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית מושלמת ולא רק היעדר מחלה”.

שינוי בתפיסה הקולקטיבית שלנו למונח “בריאות” אינו שינוי הפרדיגמה היחיד שאנו צופים בו במאה הנוכחית. חידושים טכנולוגיים מתפתחים ותורמים למגוון תחומים, ותעשיית הבריאות ביניהם. התפתחות טכנולוגיית המציאות המדומה, בשילוב עם דגש הולך וגובר של שמירה על אורח חיים בריא, הולידה מגוון יישומי מציאות מדומה רפואיים לבריאות פיזית ונפשית כאחד. למרות שהתחום עדיין יחסית בתחילת דרכו, ההשפעות של טיפול במציאות מדומה על חולים הסובלים ממגוון בעיות בריאות נחקרו ונמצאו מבטיחות.

להלן מספר מצבים בריאותיים גופניים ונפשיים שבהם מציאות מדומה הוכחה מחקרית כיעילה:

בריאות גופנית

  • שבץ
  • פיברומיאלגיה
  • פרקינסון
  • טרשת נפוצה
  • בעיות בגפיים העליונות
  • בעיות צוואר
  • בעיות גב תחתון ו/או עליון

 

בריאות נפשית

  • חרדה חברתית
  • לחץ
  • דכאון
  • בידוד

 

השפעת טיפול VR על בריאות גופנית

אחד הנושאים המשמעותיים ביותר בו מציאות מדומה מסייעת לאנשים הוא להתגבר על חוסר פעילות גופנית כללית. על פי ארגון הבריאות העולמי, כ-80% מהמתבגרים ברחבי העולם אינם פעילים פיזית עקב גורמים באורח חייהם. חוסר הפעילות הזה אינו מפתיע. לאחר יום עבודה טיפוסי של 8 שעות או יום ארוך בבית הספר, חשוב שאנשים ינסו למצוא את הזמן להניע את גופם. תרגול במציאות מדומה הופך את המשימה הקשה הזו לעיתים קרובות לחוויה מרתקת שאנשים מצפים לה, כמו רכיבה על אופניים בסביבה וירטואלית של נוף בהרי האלפים. הרעיון החל בפיתוח תצוגות תלת מימד המוקרנות בטלוויזיות עבור משתמשים שרצו להתאמן ולהפוך את החוויה לנעימה יותר. טכנולוגית מציאות מדומה התפתחה בצורה דרסטית בשנים האחרונות, ונתנה קפיצת מדרגה מחוויות המוקרנות על טלוויזיה לחוויות סוחפות לחלוטין, בהן המשתמש מרגיש ממש כאילו הוא נמצא בסביבה הוירטואלית. מחקרים מראים כעת את היכולת של מציאות מדומה להעלות את הסבירות לדבקות ארוכת טווח בתרגול.

 

עבור אלה המבקשים למתן השפעות של מחלה או להחלים מפגיעה גופנית, טכנולוגיית המציאות המדומה החלה להוכיח את עצמה כיעילה. חולי פיברומיאלגיה, כמו גם חולים הסובלים משבץ מוחי, מחלת פרקינסון וטרשת נפוצה משיגים שיפור משמעותי ביכולתם ותפקודם על ידי שימוש במציאות מדומה. מחקר שנערך לאחרונה מצא כי מטופלי שבץ מוחי יכולים להחזיר לעצמם יכולות מוטוריות באמצעות טיפול במציאות מדומה.

טכנולוגית המציאות המדומה פועלת לשיפור התנועה בגפיים העליונות על ידי הצגת הידיים בתוך הסביבה הוירטואלית, כך שהמשתמש יכול לראות את ייצוג הידיים שלו ואת ניסיונותיו לבצע את המשימה שניתנה לו. לדוגמא, בסביבת המציאות המדומה אפשר לדמות חרב ביד המטופל, ואז לבקש ממנו לחתוך עם החרב מטרות שמופיעות מולו, מה שהופך את החוויה למהנה יותר ועל ידי זה גם למקור העלאת מוטיבציה לתרגול. עם הזמן, מטופלים משפרים את יכולת דימוי התנועה שלהם, וכך משתפרת גם היכולת לתכנן תנועות ולהוביל להתאוששות והחלמת תפקודים מוטוריים של הגפיים העליונות.

עבור פיזיותרפיסט, מרפאה בעיסוק, או פסיכולוג, השימוש במציאות מדומה מאפשר לעקוב מרחוק על ביצועי המטופל בזמן התרגול, ולהבין על טיב ואיכות התרגול שבוצע. הנתונים שנאספים מאפשרים בחינה של יכולות המטופל ומצבו הרפואי, כך שניתן להסיק על התקדמותו לאורך תהליך הטיפול. בהתאם לכך, יתכן שהמטופלים יתקדמו לתרגילים ברמת קושי עולה, בהתאם ליכולות שינותחו ויוצגו בתהליך הטיפול. בניגוד לטיפולים מסורתיים, בהם לרוב מטופלים מקבלים דף הנחיה עם הוראות או איורים, והמטפלים מקווים שהמטופלים אכן מבצעים את התרגול, התרגול במציאות מדומה מאפשר למטפלים לעקוב במדוייק אחרי ביצועי המטופלים.

השפעת טיפול VR על בריאות הנפש

חרדה ולחץ הן בעיות הפוגעות בחלק ניכר מהאוכלוסייה, בטווח רחב של גילאים. לחץ עשוי להקשות מאד על תפקוד וניהול אורח חיים בריא ונינוח, במיוחד בקרב בני נוער אשר כיום מחוברים לרשתות החברתיות, שם מפלס החרדה עולה בעיקר עקב ההשוואות המתמידות בין עצמם לאחרים. מבוגרים רבים חשופים גם הם לרשתות החברתיות, שם עלולות להיווצר רגשות של בושה, חוסר נחת ודוחק, אשר יכולים להוות מכשול לביצוע משימות יום יומיות כתוצאה מלחץ חברתי וחרדה. לפני הופעתו של טיפול בחשיפה הדרגתית במציאות מדומה, בו מטופלים נדרשים להיחשף ולהתעמת עם החששות והפחדים של מקור החרדה שלהם, המטופלים היו מבקרים אצל מטפלים ומתארים את בעיותיהם הרגשיות בזמן עבר.

בעזרת מציאות מדומה, מטפלים יכולים לחשוף את המטופלים בזמן אמת למקור החרדה שלהם, דרך סימולציות וירטואליות המדמות את הפחדים המטרידים אותם. ניתן להתאים את עוצמת החוויה לשלב בו נמצא המטופל, כך שהוא יכול להתעמת עם מקור החרדה שלו בצורה מועילה. הערך כאן הוא שהמטפל והמטופל יכולים להיות נוכחים בסיטואציה מעוררת הפחד בו זמנית, ומאפשרים עימות מיידי ויעיל, תוך דיון משותף כיצד אפשר להתגבר על הפחד הזה. בנוסף, לעתים קרובות חשיפה הדרגתית במציאות מדומה היא שיטה מקובלת יותר על המטופלים מאשר דמיון מודרך או חשיפה ישירה למקור החרדה.

מחקר חדש תומך ביכולתה של מציאות מדומה להתמודד עם לחץ ולהפחית דיכאון בקרב הסובלים מבעיות אלו. נכון לעכשיו, טיפול במציאות מדומה מראה פוטנציאל טוב להתמודדות עם לחץ, שיפור במצב הרוח והפגת מתחים. מכיוון שלרוב הסובלים מדיכאון חסרה המוטיבציה לצאת מחוץ לסביבות הבית המוכרות להם, מציאות מדומה יכולה להציג למשתמש כל דבר שניתן לדמיין, גם מחוץ לאזור הנוחות המוכר. לדוגמא, מטופלים יכולים דרך המציאות המדומה לצלול לשוניות אלמוגים, לצפות במשחק ספורט, או לצאת לטיול נעים ביער לצלילי מנגינת פסנתר, ועוד.

מחקר עדכני נוסף הראה כיצד בשימוש במציאות המדומה, מטופלים דיווחו על השפעה חיובית בהתמודדות עם לחץ ובהפחתת חרדה, והציג איך השימוש בטכנולוגיה הניב רמות מתח נמוכות יותר כתוצאה מדופק נמוך יותר וטמפרטורת עור גבוהה יותר. חולים דיווחו גם על רמות גבוהות של הרפיה והירגעות.

 

מה צופן העתיד לטיפול במציאות מדומה

לאחר היכרות עם היכולות המגוונות של טכנולוגיה זו, אפשר לומר שהיא טומנת בחובה פוטנציאל גדול לעזור למטופלים לשפר את בריאותם. בשיתוף פעולה של חברת המציאות המדומה Foretell Reality יחד עם XRHealth נוצרה סביבת טיפול נעימה המאפשרת טיפול קבוצתי, או טיפולים אישיים אותם ניתן לבצע מרחוק, ללא צורך להגיע לקליניקה. אפשרות זו התווספה למגוון חוויות מציאות מדומה אשר רשומות בFDA האמריקאי, ועם אישור של משרד הבריאות הישראלי כטיפול רפואי לכל דבר ועניין.

המטרה ברורה: לייעל את תהליכי השיקום המסורתיים, ובכך לשפר את בריאותם הנפשית והפיזית של כמה שיותר מטופלים. כיום, האמצעי להשגת מטרה זו היא טכנולוגית המציאות המדומה.